SKAD
3383
GLOBALISASI DAN PEMBANGUNAN
NEGARA
TAJUK
TUGASAN
ALAM SEKITAR
DISEDIAKAN
OLEH
HAJI
ABDULLAH SANI BIN MOHD ZIN
NO.
MATRIKS A 126639
PENSYARAH @
PENYELARAS
KURSUS
YBHG PROFESOR MADYA
DR. HAMZAH BIN
JUSOH
YBHG PROFESOR MADYA
DR. JALALUDDIN BIN ABDUL
MALEK
YBHG DR. AZMI
BIN AZIZ
TARIKH / MASA KULIAH @ TUTORIAL
HARI
RABU
JAM 10.00 PAGI – 12.00
TENGAHARI
ALAM SEKITAR
ABSTRAK
Manusia telah
diutuskan sebagai khalifah untuk mentadbir dan menjaga alam ini sesuai dengan
fitrahnya sebagai makhluk yang dicipta dengan sebaik-baik kejadian. Berpandukan
wahyu yang tersurat sebagai Al-Quran, manusia diajar, dididik dan diberi panduan
tentang bagaimana untuk mentadbir alam ini melalui perantaraan utusan Allah
iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Alam sekitar merupakan sebahagian daripada juzuk alam
musyahadah yang dicipta Allah untuk kepentingan manusia. Bahkan manusia sentiasa
berhubung dengan alam sekitar untuk meneruskan kelangsungan hidupnya dengan alam
sekitar menyediakan pelbagai sumber untuk keperluan manusia seperti udara, air,
hutan dan sumber galian. Maka lahirlah satu rantaian hubungan yang signifikan
antara manusia dan alam sekitar. Justeru, Al-Quran telah menggariskan beberapa
peraturan dan undang-undang tentang bagaimana manusia boleh berhubungan dengan
alam sekitar supaya hubungan tersebut saling memberi manfaat bukan mudharat
antara satu sama lain. Oleh itu kertas kerja ini cuba mengupas sudut falsafah
alam sekitar dari kaca mata Al-Quran sebagai kitab dan panduan hidup setiap
muslim.
PENGENALAN
Perkembangan mutakhir dunia kini mempamerkan keprihatinan masyarakat
terhadap isu dan persoalan alam sekitar. Berbagai bentuk wacana ilmu berkaitan
krisis alam sekitar dianjurkan sama ada persidangan, forum, dialog, seminar,
laporan akhbar dan sebagainya. Malah semua pihak tidak ketinggalan menyertai
setiap perkembangan sekiranya sesuatu isu persekitaran tercetus sama ada pihak
kerajaan, swasta mahupun media massa.
Secara sedar ataupun tidak, manusia telah sekian lama mencemar atau
merosakkan alam sekitar dengan pelbagai bentuk perlakuan dan tindakan.
Sebenarnya kesan tindakan manusia terhadap alam sekitar telahpun direkodkan
sejak abad kelapan belas dan kesembilan belas lagi (Jamaluddin 1996). Semua itu
berlaku justeru manusia cuba memenuhi sebahagian daripada tuntutan dan keperluan
mereka bagi meneruskan kelangsungan hidup di dunia ini. Alam sekitar secara
hakikatnya adalah tempat manusia mencari dan meneroka khazanah serta
sumberjayanya untuk tujuan tersebut.
Manusia adalah makhluk ciptaan Tuhan yang paling mulia dengan
tanggungjawab sebagai khalifah atau pemimpin di bumi ini. Manusia dicipta dan
utuskan ke bumi ini tidak secara bersendirian, malah mereka dibekalkan dengan
segala bentuk peraturan dan garis panduan yang terkandung dan tersurat sebagai
kitab suci Al-Quran.
Justeru, kertas kerja ini cuba melihat perkaitan tiga elemen di atas
iaitu alam sekitar, manusia dan Al-Quran dalam mengupas isu-isu persekitaran
yang semakin mencabar konsiderasi manusia sejagat dari sudut falsafah alam
sekitar.
Manusia dan Alam Sekitar dari Kaca Mata
al-Quran
Alam semester ini adalah ciptaan Tuhan yang terdiri daripada alam musyahadah dan alam ghaib. Alam musyahadah ialah alam sekitar fizikal
yang kandungannya dapat dilihat dengan pacaindera atau ditanggap dengan akal.
Alam ghaib pula ialah alam yang tidak dapat dilihat atau ditanggap dengan
pancaindera atau akal seperti alam roh dan alam akhirat. Alam ghaib ini hanya
dapat diyakini dan difahami melalui iman atau kepercayaan yang sungguh-sunggu
terhadap Tuhan Yang Maha Pencipta (Abu Bakar 1998)
Alam musyahadah atau alam
sekitar fizikal yang dapat dilihat oleh pancaindera itu dapat dibahagikan kepada
empat komponen utama iaitu atmosfera, hidrosfera, litosfera dan biosfera yang
sentiasa berinteraksi di antara satu sama lain di dalam keadaan yang sentiasa
menuju kepada keseimbangan dinamik dan tidak menimbulkan banyak masalah
(Jamaluddin 1998).
Manusia adalah makhluk ciptaan Allah dengan sebaik-baik kejadian.
Dianegerahi akal dan fikiran serta dipertanggungjawabkan untuk mentadbir dan
memakmurkan alam ini berdasarkan wahyu dan ajaran, peraturan dan ketetapan,
syariat dan perundangan yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t yang terkandung
dan tersurat di dalam Al-Quran.
Alam sekitar rmerupakan salah satu unsur alam tabii (nature)
ciptaan-Nya. Ruang lingkup alam tabii begitu luas, bukan hanya terangkum dalam
aspek biologi, kimia dan fizik, bahkan melibatkan aspek metafizik. Berdasarkan
perspektif Islam, alam tabii tergolong dalam bidang pengajian sains kosmologi
dan sains ini berkait rapat dengan ilmu wahyu (Zaini
1993).
Hubungan Manusia dan Alam Sekitar
Manusia merupakan kejadian yang istimewa berbanding dengan makhluk
lain ciptaan Allah. Ia dibekalkan dengan akal fikiran untuk menguasai ilmu
pengetahuan. Berbekalkan potensi yang sedemikian manusia berupaya untuk
membangun dan memakmurkan dunia. Hal ini sesuai dengan matlamat penciptaan
manusia iaitu mengabdikan diri kepada Allah dan mewarisi kekayaan yang terdapat
di perut bumi dan di dasar lautan. Jelas, bahawa Allah jadikan dunia
(persekitaran fizikal) dan apa jua yang terkandung di dalamnya untuk keselesaan
dan kesejahteraan manusia (Abdul Monir 1998).
Hubungan manusia dan alam sekitar boleh dilihat dari dua sudut yang
berbeza. Pertama, manusia diberi tanggungjawab untuk memakmurkan dunia dan
mengambil faedah daripada pembangunan. Hal ini bertepatan dengan fungsi manusia
sebagai khalifah di mukabumi ini. Kedua, manusia perlu memikirkan dan mengambil
iktibar dari kejadian alam yang begitu lengkap dan sempurna serta mendekatkan
diri dengan Allah yang menciptanya. Firman Allah yang bermaksud
:
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran
malam dan siang, pada kapal yang belayar di lautan dengan membawa benda-benda
yang bermanfaat kepada manusia, demikian juga air hujan yang Allah turunkan dari
langit lalu Allah hidupkan tumbuh-tumbuhan di bumi ini” (al-Baqarah :
164).
Manusia dan alam sekitar merupakan dua komponen penting di alam ini
yang saling berhubungan di antara satu sama lain. Sebarang perubahan ke atas
satu entiti tersebut akan menyebabkan entiti yang lain turut akan berubah.
Hubungan manusia dengan alam sekitar dapat ditinjau berdasarkan beberapa tahap,
daripada tahap asal atau awal yang mudah sehingga kepada tahap yang kompleks dan
canggih masa ini. Pada tahap awal yang mudah pertalian ini dapat dilihat melalui
kewujudan manusia dan bumi (alam sekitar fizikal) (Jamaluddin
1996).
Hubungan manusia dan alam sekitar pada tahap yang lebih kompleks
adalah berasaskan pandangan bahawa manusia adalah sebahagian daripada alam
sekitar. Ia lahir daripada pandangan santifik yang membezakan manusia dengan
haiwan lain, berdasarkan fakta bahawa manusia mempunyai daya berfikir yang lebih
tinggi. Oleh itu manusia mempunyai keperluan yang tersendiri dan perbezaan ini
membolehkan kita membahagikan bumi ini kepada dua sisitem ysang utama, iaitu
sistem alam sekitar fizikal dan sistem persekitaran manusia dan kegiatannya
(Jamaluddin, 1996).
Manusia dan Masalah Pencemaran Alam
Sekitar
Alam sekitar fizikal bukan hanya menawarkan tapak untuk manusia
menjalankan aktiviti sehariannya, tetapi juga merupakan sistem bantuan kehidupan
yang tidak ternilai. Manusia yang bebas
menggunakannya untuk tujuan pembangunan dan peningkatan taraf hidup kadang kala
lupa bahawa sesuatu tindakan yang mereka lakukan boleh dan akan mempengaruhi
perkara-perkara lain. Tindakan manusia akan mewujudkan perubahan dan boleh
menyebabkan kemerosotan kualiti alam sekitar. Kemerosotan kualiti alam sekitar
bermula sebaik sahaja tekanan aktiviti manusia yang mencetuskan perubahan
terhadap persekitaran fizikal sudah tidak dapat ditampung oleh persekitaran itu
(Jamaluddin Md. Jahi 2000).
Berdasarkan beberapa ayat al-Quran, kerosakan alam sekitar ini
disebabkan oleh dua faktor utama sama ada faktor semulajadi atau tindakan
manusia. Firman Allah yang bermaksud :
“telah zahir (nyata) segala kerosakan yang berlaku di daratan atau di
lautan itu, disebabkan oleh apa yang dilakukan oleh kedua-dua tangan manusia,
supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (balasan) perbuatan yang
mereka lakukan, mudah-mudahan mereka kembali
(bertaubat)’
(Ar-Rum : 41).
Manusia dikatakan menggunakan sumber semulajadi untuk kepentingan
ekonomi semata-mata dan meminggirkan persoalan alam sekitar di dalam perencanaan
pembanganunan duniawi. Pertimbangan yang mengenepikan wajaran yang adil terhadap
alam sekitar inilah yang menjadi katalis kepada kerosakan alam sekitar.
Sedangkan Allah tidak mengutuskan manusia dan makhluk lainnya ke alam ini bukan
untuk merosakkan tetapi sebaliknya sebagai seorang hamba yang perlu mengabdikan diri kepadaNya. (Mohd
Bustaman 1997). Firman Allah yang bermaksud :
“Tidakku utuskan jin dan manusia itu melainkan untuk mengabdikan diri
kepadaku” (Surah :
Sekiranya manusia sedar akan tanggunjawabnya sebagai seorang hamba
Allah, sudah pasti mereka tidak akan melakukan kerosakan di alam ini. Sekiranya
amanah ini tidak dilaksanakan, maka manusia telah ingkar. Setiap keingkaran yang
dilakukan itu merupakan penentangan kepada hukum Allah dan setiap penentangan
itu merupakan satu dosa yang sudah pasti akan dibalas
kelak.
Justeru, Islam meletakkan hukum halal dan haram sebagai satu etika
yang boleh melentur setiap tindakan umatnya. Namun, etika ini hanyalah dipatuhi
oleh mereka yang benar-benar beriman kepada Allah yang diertikatakan sebagai
manusia yang bertaqwa. Konsep ketaqwaan ini merupakan manifestasi keseluruhan
etika yang disaran, diwajib dan ditetapkan oleh Allah kepada hambaNya. Sekiranya
ketaqwaan itu tinggi, maka tinggilah etika hidup seseorang itu, dan sebaliknya
ketaqwaan yang rendah akan merendahkan darjat dan martabat seseorang
itu.
Al-Quran dan Falsafah Alam Sekitar
Alam sekitar sangat diperlukan oleh manusia. Manusia memerlukan
tempat tinggal, makanan, minuman dan lain-lain kemudahan, Kesemua keperluan dan
kemudahan ini melibatkan penerokaan alam sekitar sama ada untuk mendirikan
bangunan, mendapatkan makanan dan minuman atau sumber jaya yang penting bagi
menjamin kelansungan dan kesejahteraan hidup
manusia.
Namun begitu, perkara yang lebih penting bagi manusia berkaitan alam
sekitar ialah untuk memperjelaskan lagi sifat-sifat Allah dan pembangkit
kesedaran tentang sifat ketuhanan. Alam tabii juga merupakan simbol yang memberi
petunjuk bagi memudahkan manusia dalam menempuh cabaran kehidupan. Bulan,
bintang dan matahari misalnya menjadi petunjuk arah dan waktu, di samping
menjadi petunjuk tentang betapa hebatnya sifat Allah s.w.t. (Zaini
1993).
Di samping mengetahui manfaat alam sekitar kepada manusia, kewujudan
dan konsep manusia mestilah juga difahami setepatnya bagi memahami konsep Islam
terhadap alam tabii. Hal ini penting kerana manusia merupakan central being
dalam alam tabii dan mempunyai tempat atau kedudukannya yang khusus dalam
struktur alam tabii. Hakikatnya manusia merupakan sebahagian daripada alam
tabii, tetapi manusia mempunyai peranan
dan keistimewaannya yang tersendiri berbanding makhluk-makhluk Allah yang lain
(Zaini 1993).
Setiap kejadian dan ciptaan di alam ini bertujuan untuk memberi
kesenangan dan kebahagiaan kepada manusia. Manusia berhak ke atas ciptaan Allah
untuk menjamin kelangsungan hidup di alam ini. Komponen alam sekitar seperti air
dan udara serta sumber galiannya adalah juzuk-juzuk penting untuk aktiviti
pembangunan sesebuah negara. Dengan ini, manusia akan mempergunakan alam sekitar
untuk tujuan tersebut dan sekiranya manusia tidak mematuhi garis panduan yang
telah ditetapkan, alam sekitar mengalami kerosakan.
Berkaitan hal ini, Allah telah menetapkan etika-etika tertentu
tentang bagaimana manusia boleh bertindak ke atas alam sekitar yang merupakan
sebahagian daripada ciptaan Allah dengan firmannya yang bermaksud :
‘dan janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas). Sesungguhnya
Allah membenci mereka yang berlebih-lebihan’
(Al-Maidah : 87).
Manakala di dalam surah Al-Qashash pula, Allah menegaskan bahawa
perbuatan berlebihan-lebihan iaitu eksploitasi secara melampaui terhadap alam
sekitar itu suatu perbuatan yang amat
dibenci olehNya . Firman Allah yang bermaksud :
‘dan janganlah kamu melakukan kerosakan di bumi ini, sesungguhnya
Allah membenci mereka yang melakukan kerosakan’ (al-Qashash :
77).
Berdasarkan ayat-ayat di atas, jelas memperlihatkan unsur-unsur etika
yang seharusnya dipatuhi dan dipraktikkan oleh manusia terhadap alam ini
sekiranya mereka ingin selamat dari segala bentuk ancaman alam sekitar sama ada
disebabkan oleh manusia atau ancaman tabii. Manusia harus bertanya kepada diri
sendiri, sama ada tindakannya mengeksploitasi alam sekitar itu akan memberi
kesan berbalik kepeda mereka atau tidak.
Penutup
Adalah penting sekali diingatkan bahawa al_Quran bukanlah sebuah buku
teks sains yang mengandungi huraian-huraian terperinci tentang segala kejadian
dan unsur-unsurnya. Ia hanya memberi kerangka kasar atau clue dan terpulanglah kepada manusia
untuk menggunakan pemikiran yang diberi untuk mengkaji dan mengamati sesuatu
dengan cara yang lebih teliti (Zakaria, 1991).
Bumi yang dipijak, langit yang dijunjung dan alam sekitar seluruhnya
adalah anugerah Allah yang terlalu tinggi nilainya. Tanggungjawab manusialah
untuk memakmurkan alam ini dengan sebaik mungkin. Sewajarnyalah, manusia yang
dibekalkan dengan akal yang sempurna memikirkan akibat yang akan terjadi hasil
dari tindakan yang dilakukan hari ini. Masa depan manusia dan alam sekitar yang
cemerlang sebenarnya terletak pada corak kehidupan yang kita amalkan sekarang
(Abu Bakar 1998).
Justeru, melalui amalan etika alam sekitar yang disarankan oleh
al-Quran adalah sebaik-baik panduan untuk manusia berinteraksi dengan
persekitaran sejagat sekiranya manusia ingin bebas dari ancaman dan tindak-balas
berbalik oleh persekitaran seperti kejadian tanah runtuh dan
sebagainya.
Rujukan
Abdul Monir Yaacob. 1998. Manusia. Dlm. Abu Bakar Yang (pnyt.), Alam sekitar anugerah Tuhan: 95-100.
Kuala Lumpur : Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Sains dan Teknologi &
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
Abu Bakar Abdul Majeed. 1998. Alam sekitar. Dlm. Abu Bakar Yang
(pnyt.), Alam sekitar anugerah Tuhan:
1-12. Kuala Lumpur : Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Sains dan Teknologi
& Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
Jamaluddin Md Jahi. 2000. Pengurusan alam sekitar di Malaysia : Isu
dan cabaran. Dlm. Jamaluddin Md. Jahi (pnyt.), Pengurusan persekitaran di Malaysia: isu dan
cabaran. Bangi. 9 - 29.
Jamaluddin Md. Jahi. 1996. Impak pembangunan terhadap alam sekitar.
Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Jamaluddin Md. Jahi. 1998. Persekitaran fizikal dan keperluan
manusia: antara undang-undang, pengurusan dan kekangan. Seminar FSKK Ke-3:
Peranan ilmu sains kemasyarakatan dan kemanusiaan dalam pembangunan negara.
Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan, UKM, Bangi, 10-19
Ogos.
Mohd Bustaman Abdul Aziz. 1997. Al-Quran, manusia dan alam sekitar:
61-61. Majalah Backbench. Kuala
Lumpur.
Mohd Bustaman Abdul Aziz, Samsu Adabi Mamat. 2001.Al-Quran, Manusia,
Dan Falsafah
Alam Sekitar. Bangi: Universiti Kebangsaan
Malaysia.
Zaini Ujang. 1993. Islam dan alam sekitar. Dlm. Zaini Ujang, Seyyed
Hossein Nasr & Ziauddin Sardar, Islam
dan alam sekitar: 1-49. Kuala Lumpur: Institut Kajian
Dasar.
Zakaria Awang Soh. 1991. Kecanggihan alam semester: antara wahyu
dengan pengetahuan sains. Siri Syarahan Perdana jawatan Profesor Universiti
Kebangsaan Malaysia, 19 Februari. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia.
No comments:
Post a Comment